fbpx

Väriä elämään – kesän herkkukasviksia lautaselle

Kesä on ihanaa aikaa – ihanat värit ja maut pursuavat kauppojen ja kojujen hyllyiltä. Nyt on aivan mahtava hetki lisätä kasvisten, marjojen ja hedelmien syöntiä – niitä ei voi syödä mielestäni koskaan liikaa.

Helppo muistisääntö on: Syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja vähintään 500 g päivässä – suosittelen tosin reilusti enemmän! Puoli kiloa on noin 5-6 kourallista. Kerralla syötynä se voisi näyttää aikamoiselta kasalta, mutta kun annokset jakaa päivän aterioille niin määrä ei olekaan niin suuri. Osa syötävistä kasviksista voi olla raakaa ja osa kypsennettyä, ihan niin kuin itselle sopii.

Ei ole olemassa toista ruokaryhmää, josta saisi yhtä kattavan ja monipuolisen valikoiman keholle tärkeitä aineita: vitamiineja, kivennäisaineita, kuitua ja antioksidantteja. Ja vain vähän energiaa ilman mitään kevyt- tai light-mainoksia. Puhumattakaan makuelämyksistä!

Totuus on se, että paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja syövät ovat terveempiä, kuin niitä vain vähän syövät. Ruokavalio, joka ei sisällä kasviksia, hedelmiä tai marjoja ei yksinkertaisesti sisällä riittävästi ravintoaineita elimistön tarpeisiin. Lisääminen on siksi todella järkevää. Se vaan meinaa joiltakin meistä välillä unohtua.

Lisää marjoja aamupuuroon tai smoothien joukkoon. Upota kaalit, porkkana, kesäkurpitsa ja paprika päivällisen kastikkeeseen, keittoon tai pataan, tuoreeseen tai lämpimään kasvislisukkeeseen tai sellaisenaan välipalaksi. Kurkun, tomaatin ja salaatin voit sekoittaa lounaan lisukesalaatiksi tai laittaa leivän väliin iltapalalla. Nappaa vielä hedelmä väli- tai iltapalaksi ja olet  huomaamatta tullut syöneeksi ainakin puoli kiloa kasviksia.

Kasvikset tuovat ruokavalioon vaihtelevuutta ja monipuolisuutta, etenkin jos myötäilee kasvisten sesonkiaikoja. Se kannattaa muuten myös rahallisesti, sesonkiaikaan kasvikset ovat edullisimmillaan. Kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä on varaa mistä valita, jos yksi ei maistu niin kokeile jotain toista. Kasvisten makuun pääseminen voi vaatia hieman totuttelua, mutta sinnikkyys palkitaan. Värikkäät kasvikset tekevät annoksesta houkuttelevan. Eli lisää kasviksia = lisää makua ja väriä lautasella! Nopeita arkielämän helpottajia ovat pakasteesta löytyvät kasvikset, marjat ja hedelmät, joissa ravintoaineet saattavat olla tallella itseasiassa jopa paremmin kuin pitkään varastoiduissa raakakasviksissa.

Tee palvelus makunystyröillesi, lompakollesi, vatsallesi, terveydellesi ja lautasesi värimaailmalle ja syö lisää kasviksia! Jo yhden kasvisannoksen lisääminen päivään tekee elostasi ihanampaa. Kaipaatko lisää vinkkejä ja sparrausta – sitä löydät IhanaElon ravinto– ja hyvinvointivalmennuksista tai työyhteisöösi luentojen tai hyvinvointivalmennusten avulla.

Ihanaa eloa, Alisa

Piditkö lukemastasi? Klikkaa nappia ja jaa se ystävillesi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *