Hyvinvoiva mieli

Uni on keksitty aivoja varten

Uni on keksitty aivoja varten

Pimpelipom. Maanantaiaamu ja puhelimen herätys yrittää tunkeutua tajuntaani. Minähän olen touhunnut mukavia koko eilisen, miksi uni ei tullut ja pyörin häkkäränä pitkin yötä. Huonosti nukutun yön jälkeen viikko alkaa takkuisesti. Ajatus ei kulje, päätösten tekeminen on vaikeaa ja mieli tuntuu mököltä. Uni on keksitty aivoja varten.

Uni huoltaa aivoja

Uni, lepo ja palautuminen ovat aivojen elinehto. Vaikka tinkisit kaikesta muusta, vaali untasi. Riittävän unen vaikutukset huomaa heti: jaksat, muistat ja opit helpommin. Elämässä on enemmän iloa ja valoa.

Hereillä ollessasi olet kerännyt uutta tietoa näön, kuulon ja muiden aistien kautta. Yöllä aivot järjestelevät tietoa ja siirtävät sitä paikoilleen muistin säiliöihin. Oppimisteorioiden mukaan unen elvyttävä vaikutus perustuu siihen, että aivojen hermoverkot siivotaan yön aikana: turhat synapsit ja yhteydet poistuvat, tärkeät yhteydet vahvistuvat ja uusi tieto integroituu aiempaan – jo pysyväismuistissa olevaan tietoon.

Aamulla herätessä aivokuorella on taas tilaa ottaa uutta tietoa vastaan. Uni liittyy oppimiseen myös siten, että aivosolujen uusiutuminen näyttää yöaikaan olevan vilkkainta juuri niissä aivojen osissa, jotka liittyvät oppimiseen ja muistamiseen.

Uni on keksitty aivoja varten

Nukkuessasi aivoissa aherrataan. Yön aikana aivot peseytyvät, tankkaavat ja remontoivat itseään. Aivosolujen välissä ja ympärillä on nestettä, johon kertyy hereillä olon aikana erilaisia kuona-aineita. Kun vaivut uneen, solujen välitila alkaa suurentua ja aivojen nestekierto eli glymfaattinen järjestelmä tehostuu. Tavalliset, hyvää unta suosivat unenhuoltosuositukset auttavat myös glymfaattista järjestelmää.

  1. Huolehdi koko päivän säännöllisestä ja monipuolisesta syömisestä.
  2. Elä aktiivista elämää. Liiku mieleisellä tavalla, mutta rauhoitu ajoissa ennen nukkumaan menoa.
  3. Vaali säännöllistä unirytmiä. Harkitse kaksi kertaa ennen kuin aiheutat itsellesi viikonloppuna vapaaehtoisesti jet lagin. Rytmin muutos tuntuu viimeistään maanantaiaamuna.
  4. Tee nukkumisympäristö untasi tukevaksi: lämpötila, valot, äänet. Vuode on vain nukkumista ja rakastelua varten.
  5. Harjoittele rauhoittumaan jo päivän aikana ja luo itsellesi vauhdin hiljentämisen rutiineja iltaan.
  6. Käsittele huolet päivällä. Juttele tai kirjoita ajatuksiasi. Mieti tapoja, joilla pörinä päässäsi muuttuu levollisuudeksi tai ainakin helpottaa.
  7. Käytä nautintoaineita kohtuudella. Alkoholi ja kofeiini heikentävät unen laatua.

Käytä myös unilääkkeitä harkiten, sillä ne lyhentävät tutkitusti syvän unen määrää – eli sitä univaihetta, jolloin glymfaattinen järjestelmä on aktiivisimmillaan.

Univajeella suora vaikutus terveyteen

Syvän unen yksi tärkeimmistä tehtävistä on verenpaineen lasku. Unenpuute voikin olla vauhdittamassa verenpainetaudin syntyä, ja liian korkean verenpaineen tiedetään olevan aivoverenkiertohäiriöiden suurin riskitekijä.

Unettomuus lisää aivojen ahdinkoa myös epäsuorasti, sillä väsyneen ihmisen ruokahalun säätely ei toimi järjellisesti, vaan mieliteko eritoten rasvaan ja hiilihydraatteihin kasvaa. Siksi unettomuus voi johtaa ylipainoon. Ylipaino ei taas tee hyvää verenpaineelle, vaan nostaa sitä.

Ylipitkien valvomisten lisäksi vähitellen kertyvällä univajeella on useita muitakin seurauksia. Verenpaineen lisäksi verensokeritaso kohoaa. Kortisolin ja muiden stressihormonien erittyminen kiihtyy. Elimistöön kehittyy lievä tulehdustila. Lopulta pitkittynyt univaje altistaa mielenterveysongelmille ja heikentää ihmisen puolustuskykyä esimerkiksi virustulehduksille.

Uni on keksitty aivoja varten
Kannustamalla muutosten alkuun

Toisinaan tapojen muokkaaminen on helpompaa, kun saa kannustusta alkuun. Muistathan silloin, että löydät meidän ainutlaatuisesta IhanaElo-hyvinvointiohjaajien tiimistä varmasti juuri sinulle parhaan rinnallakulkijan. Ota rohkeasti seuraava askel. Tavat ovat muutettavissa terveyttäsi edistäviksi. Myös sinun aivosi ja mielesi ovat tämän huomion arvoiset. 

Lupaan koota sinulle lukuisia vinkkejä aivojesi hyvinvoinnin tueksi niin tulevissa blogeissa kuin eri sosiaalisen median kanavissa. Luithan jo blogin Syö aivot virkeiksi ja Aivot rakastavat liikuntaa. Tilaa uutiskirje tämän blogin alta ja laita kanavat seurantaan:

IhanaElo Facebookissa 

Twitteristä löydyn nimellä @alisa_yv ja LinkedInissä saat kutsuttua minut kontaktiksi nopeimmin kurkkaamalla tästä ensin profiilini LinkedIn Alisa Yli-Villamo.

Ihanaa eloa sinulle, Alisa

Piditkö lukemastasi? Klikkaa nappia ja jaa se ystävillesi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *