Kokonaisvaltainen hyvinvointi

Tiedosta tapasi ja lopeta toimimattomat

Tiedosta tapasi ja lopeta toimimattomat

Käytämme paljon aikaa siihen, että mietimme, mitä pitäisi tehdä. Paljon vähemmän pohdimme, minkä tekemisen voisi lopettaa. Tiedostatko sinä toiminnassasi tapoja, jotka eivät ole toimivia – tapoja, jotka vievät turhaan tai ainakin liiaksi energiaasi ja aikaasi? On usein helpompaa innostua uudesta, lisätä päivään itselle mieluisia juttuja, kuin lopettaa tietoisesti jotakin. Tiedosta tapasi ja lopeta toimimattomat.

Meidän jokaisen elämässä on asioita, jotka antavat meille energiaa ja vahvistavat voimavarojamme. Samaan aikaan jokaiseen päivään mahtuu asioita, jotka ovat fyysisiä tai henkisiä energiasyöppöjä. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta toivon meistä jokaisen löytävän positiivisen kierteen, jossa meillä on mahdollisuus yhä useammin voimaantua meille tärkeistä asioista. Haluan haastaa sinut miettimään, miten voit tehdä tilaa niille energiaa antaville ja merkityksellisille asioille tai vain purkaa tietoisesti tekemisestäsi jotakin toimimatonta.

Tiedosta tapasi

Opettele ensin havaitsemaan toimimattomat tapasi. Kiinnitä huomiota siihen, mitkä asiat päivän aikana kuormittavat. Turhaudut ehkä keskeytyksistä ja silti kurkkaat sosiaalisen median päivityksiä toistuvasti. Haluat tuntea itsesi tarpeelliseksi ja pidät puhelimessasi jatkuvasti äänet päällä, myös ne erilaiset viestien hälytykset. Kerrot luottavasi tiimin jäseniin ja huomaat tarkistavasi heidän edistävän yhdessä sovittuja aiheita. Ahdistut uutisista ja edelleen luet lehden, seuraat päivän aikana tuoreimpia tapahtumia netistä ja iltaasi kuuluu television uutislähetys tai pari.

Harjoittele tapojen tiedostamista

  1. Havaitse, kun olet alkamassa toimia vanhan tutun toimimattoman tavan mukaisesti. 
  2. Hengitä hetki syvään ja muistuta itseäsi lupauksestasi toimia nyt toisin. 
  3. Tarkastele pintaan nousevia tunteita ja ajatuksia uteliaasti.
  4. Nimeä tunteet. Koet ehkä epämukavuutta. Koe vain tuo tunne ja huomaa, kun sen voima heikkenee. Huomaa, jos tunteella on sinulle joku viesti kerrottavana tai anna tunteen vain hiipua.
  5. Kirjoita ajatuksiasi paperille ja tarkastele niitä rauhassa.

Lopeta tietoisesti toimimattomat tavat

Rutiinit kannattelevat arkea. Aivomme rakastavat rutiineja, jotka antavat tilaa käyttää aivojen kapasiteettia johonkin tärkeämpään tai vaikka vain laiskotteluun. Terveyttä ja hyvinvointia edistävät säännölliset toimintatavat ovat erittäin tärkeitä, jotta voit hyvin ja sinulla voimavaroja päiviisi.

Meillä jokaisella on kuitenkin myös toimimattomia tai turhia tapoja. Minkälaisia sinä olet itselläsi havainnut? Ajatustesi herättelemiseksi olen listannut alle joitakin valmennuksissamme esiin nousseita aiheita ja niihin liittyneitä lupauksia:

Sähköposteihin reagointi: Sähköpostin ilmoitukset kilkahtavat tietokoneen näytölle ja seuraan saapuvia viestejä aktiivisesti matkapuhelimestani, jos en ole tietokoneella. 

-> LOPETAN sähköposti-ilmoitukset tietokoneelta ja puhelimestani. Luen sähköpostiviestit kaksi kertaa päivässä ja pyrin käsittelemään ne heti eteenpäin.   

Sosiaalisen median seuranta: Hyväksyn epävarmuuden tunteen, että jotakin tärkeää menee ohi sometauolla. 

-> LOPETAN sosiaalisen median vilkuilun ja päätän tietoisesti ajankohdat, jotka käytän päivittämiseen ja seurantaan.

Kiire: Elämä on täyttä. Pää pörisee. Mikään ei tunnu edistyvän.

-> LOPETAN kiire-puheen. Hengitän syvään päivän aikana. Annan itselleni luvan olla läsnä ja keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Pidän mikrotauon eli nousen vaikka hakemaan lasin vettä ennen seuraavaan tehtävään siirtymistä. Tuuletan onnistumisille ja asioiden valmistumisille.

Napostelu, kun on tylsää tai olen hermostunut.

-> LOPETAN pienten naposteltavien ostamisen kaupasta, jotteivat ne houkuttele luokseen. Samalla opettelen säännöllistä ruokarytmiä ja havaitsemaan napostelutarpeen takana olevat tunteet. Ehkä keksin jotakin muuta, joka rauhoittaa ja auttaa keskittymään.

Lopeta heti tänään!
Lopeta heti tänään!

Tee oma toimintasuunnitelmasi

  1. Valitse havaitsemasi toimintatapa, jonka haluat lopettaa.
  2. Kirjoita itsellesi, miksi lopettaminen on sinulle tärkeää.
  3. Listaa lopettamisen tuomia hyötyjä, myös hyvinvointisi kannalta.
  4. Määrittele, mistä tiedät, että olet onnistunut lopettamisessa. 
  5. Pohdi vielä, mikä auttaisi sinua onnistumaan. Muistutus puhelimessa, seurantataulukko tai ehkä joku jolle kerrot päätöksestäsi.
  6. Lopeta heti tänään! Olet päätöksesi ja muutoksen arvoinen.

IhanaElo®-hyvinvointivalmennuksissa rakennamme yhdessä hyvinvointia edistäviä toimintamalleja. Joskus on syytä luopua nykyisestä tavasta toimia ihan kokonaan. Useimmiten sopivalla tuunauksella vanhasta tulee erinomaisen toimiva, kun uudet rutiinit löytävät paikkansa. Omien toimintamallien tiedostamisessa toisen herättelevät kysymykset voivat sysätä toivotun muutoksen liikkeelle. IhanaElo®-hyvinvointiohjaajat sparrailevat kanssasi mielellään ja kulkevat rinnallasi sinulle sopivin askelin. Ole yhteydessä – unelmamme on, että sinäkin voisit paremmin.

Kirjoituksen ajatuksia ovat herätelleet mm. Saku Tuomisen luento Suomen Positiivisen Psykologian yhdistyksen tilaisuudessa syksyllä 2021 sekä Ilkka Virolaisen kirja Tietoinen johtaminen.

Ihanaa eloa sinulle, Alisa

Piditkö lukemastasi? Klikkaa nappia ja jaa se ystävillesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *