Hyvinvoiva mieli

Syö aivot virkeiksi

Syo aivosi virkeiksi

Olet varmasti kokeillut syödä lounaalla valtavan annoksen pastaa ja huomannut iltapäivästä selviämisen vaativan useamman kupin kahvia. Myöhään syöty upea illallinen viineillä on tehnyt seuraavasta yöstä levottoman. Syömisellä tai syömättä jättämisellä on suora yhteys aivojesi toimintaan. Syö aivot virkeiksi.

Rytmiä ruokailuun

Säännöllinen ateriarytmi on erityisen tärkeä osa aivoystävällistä elämäntapaa, koska aivoilla ei ole energiavarastoa. Voit toki väittää selviäväsi tuntitolkulla ilman ruokaa, mutta kuulostelepa jatkossa kehoasi ja mieltäsi herkällä korvalla. Meinaako ajatus sittenkin hyytyä viimeistään iltapäivällä, kun aamiainen on jäänyt vain kahvikupilliseen?

Tutkimuksissa on todettu, että syöminen vaikuttaa kognitiivisiin toimintoihin ja aivojen hyvinvointiin. Valitsemalla aivoystävällisiä ruokia, voit helliä aivojasi ja jaksaa paremmin aamusta iltaan. Ajattele, miten ihanaa on nauttia pirteänä jokaisesta päivästä nyt ja tulevaisuudessa. 

Aivoystävällinen ruoka suojaa aivojen hermosoluja ja vähentää väsymystä. Virkeänä jaksat keskittyä paremmin. Kaiken lisäksi ruoka, joka on hyväksi aivoille on hyväksi koko keholle ja mielelle. 

Syö aivot virkeiksi

Aivoruoka sisältää erityisesti vitamiineja, kivennäisaineita ja hyviä rasvahappoja. Samaan aikaan aivoruoka ei sisällä runsaasti suolaa tai tyydyttyneitä rasvahappoja, koska niiden tiedetään olevan haitaksi paitsi sydämelle, myös aivoille.

Syö aivosi virkeiksi
Öljyä aivosi herkuttelemalla rasvaisella kalalla

Aivoystävälliset ruokavinkit sinulle:

  1. Öljyä aivosi: Herkuttele rasvaisella kalalla, sipaise leivän päälle pehmeää margariinia ja lorauta salaatin päälle ja paistinpannulle kasviöljyä. Vähennä kovaa rasvaa valitsemalla vähärasvaisia tuotteita.
  2. Riittävästi kuituja: Muista päivittäinen täysjyväannoksesi. Ruis- ja kauraleipä (100%) ovat huipputuotteita.
  3. Runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja: Hyvän mielen ruokina voidaan pitää paljon folaattia sisältäviä kasviksia. Esim. C-vitamiini edistää hermoston normaalia toimintaa ja suojaa aivojen hermosoluja hapettumisstressiltä.
  4. Pähkinöitä, manteleita ja siemeniä
  5. Alkoholia kohtuudella
  6. Mausteilla maukkautta – vähemmän suolaa
  7. Juomaksi vesi, kahvi, tee ja kaakao
  8. Tummaa suklaata herkkuhetkiin

Listassa on varmasti paljon tuttua. Olennaista lienee, mitä suuhusi todella laitat. Nyt on juuri oikea hetki rakentaa toimintasuunnitelma ja lähteä syömään aivot virkeiksi.

Toimintasuunnitelma:

  1. Poimi yksi aihe kerrallaan, jotta saat uuden rutiinin juurrutettua arkeen.
  2. Tulosta vinkkilista jääkaapin oveen ja vedä viiva yli, kun olet saanut muokattua syömistäsi aivoja hellivämpään suuntaan.
  3. Päätä, mistä aloitat. Menetkö järjestyksessä vai poimitko ensin helpoimman?
  4. Luo itsellesi seurantamalli, jonka avulla voit nähdä onnistuneesi. Vedä vaikka viiva listan perään, joka kerta tehtyäsi aivojasi hellivän valinnan.
  5. Siirry seuraavaan kohtaan, kun ensimmäinen uusi rutiinisi on asettunut kohdalleen.

Toisinaan tapojen muokkaaminen on helpompaa, kun saa kannustusta alkuun. Muistathan silloin, että löydät meidän ainutlaatuisesta IhanaElo-hyvinvointiohjaajien tiimistä varmasti juuri sinulle parhaan rinnallakulkijan. Ota rohkeasti seuraava askel. Tavat ovat muutettavissa terveyttäsi edistäviksi. Myös sinun aivosi ja mielesi ovat tämän huomion arvoiset. 

Lupaan koota sinulle lukuisia vinkkejä aivojesi hyvinvoinnin tueksi niin tulevissa blogeissa kuin eri sosiaalisen median kanavissa. Tilaa uutiskirje tämän blogin alta ja laita kanavat seurantaan:

IhanaElo Facebookissa 

Twitteristä löydyn nimellä @alisa_yv ja LinkedInissä saat kutsuttua minut kontaktiksi nopeimmin kurkkaamalla tästä ensin profiilini LinkedIn Alisa Yli-Villamo.

Ihanaa eloa sinulle, Alisa

Piditkö lukemastasi? Klikkaa nappia ja jaa se ystävillesi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *