Hyvinvoiva keho

Rytmistä hyvinvointia elämään

Rytmista hyvinvointia elamaan

Musiikissa rytmi muodostuu äänten sekä taukojen säännönmukaisesta vuorottelusta, toistuvuudesta ja jaksollisuudesta. Rytmi on korvalle tajuttavissa oleva osien ja kokonaisuuksien suhde. Rytmi kuuluu myös hyvinvoinnista huolehtimiseen. Ilman säännönmukaisuutta, toistuvuutta, jaksollisuutta ja ymmärrettävyyttä hyvinvoinnista huolehtiminen muuttuu turhauttavaksi jojoiluksi. Rytmistä hyvinvointia elämään.

Rytmistä hyvinvointia elämään

Ravinnossa ja painonhallinnassa rytmi tarkoittaa säännöllistä (3-4 tunnin) ruokailurytmiä, jossa pääateriat ja välipalat vuorottelevat. Liikunnassa ja arkiaktiivisuudessa kevyt liikuskelu (rauhallinen kävely), reipas liikkuminen (vauhdikas tanssi) sekä lihaskunnosta huolehtiminen (kuntosalilla käyminen) tapahtuvat rytmisesti sopivassa suhteessa ja synkronoidusti keskenään viikon kuluessa. Eikä pidä unohtaa tauottaa paikallaanoloa – sillä istuminen tappaa – ja liike on lääke.

Rytmi näyttäytyy myös unessa ja palautumisessa. Uni jakautuu kevyeen, syvään ja vilkeuneen sekä 90-110 minuuttia kestäviin unisykleihin. Unirytmi puolestaan tarkoittaa heräämistä säännölliseen aikaan ja yksilöllisiä rauhoittumisen rituaaleja ennen säännöllistä nukkumaanmenoaikaa – omaa unitarvetta herkällä korvalla kuunnellen ja kunnioittaen. Myös aktiivisuuden ja palautumisen pitää vuorotella sopivasti, sillä esimerkiksi lihas ei kasvaa voimistu ja kiinteydy rasituksessa vaan levossa.

Elämän hallintaan ja sallintaan kuuluu myös rytmi – elämän ja elämisen rytmi Minulle se tarkoittaa valveillaoloajan jakamista oikeassa suhteessa itseni, läheisteni, kodin ja työn kesken. Ja koska en usko laatuaikaan, jossa 10-20% laatuajalla pyritään kompensoimaan 80-90% laadutonta aikaa, niin tarkastelen ajankäyttöäni päivä, viikko, kuukausi ja vuositasolla. Sisimmässään kyllä tietää, onko rytmi oikea vai onko joku elämän osa-alue päässyt laukalle ja eturytmiin. Kokemuksesta voin kertoa, että myös koko elämä etenee noin 7 vuoden sykleissä eli rytmissä mutta tämän näkee ja oivaltaa yleensä vasta jälkikäteen.

Jotta positiivista kehitystä tapahtuisi, niin kannattaa pysyä rytmissä. Musiikissa ja tanssissa rytmistä putoaminen tarkoittaa sitä, että pitää ottaa uusi startti. Siihen tuhraantuu turhaa aikaa ja energiaa, samoin on asian laita hyvinvoinnin kehittämisessä. Tietyissä tapauksissa rytmissä pysymistä edesauttaa se, että löytää itselleen sopivan tempon.

Rytmista hyvinvointia elamaan
Markku Hiljanen nauttii musiikin ja tanssin rytmistä

Kokeile tempon vaihteluja

Tempo määrittää kappaleen nopeuden. Tempon muutoksille on omat italialaisperäiset ilmaisunsa. Näistä tyypillisimmät ovat accelerando (kiihdyttäen) ja ritardando (hidastaen). Halutun tempomuutoksen määrää voidaan vielä tarkentaa etuliitteillä molto (paljon) tai poco (vähän).

Monet lähtevät liikkeelle aivan liian nopealla tempolla, niin minäkin aikanaan tein. Oman kokemukseni mukaa tempon hidastaminen kuitenkin helpottaa rytmissä pysymistä ja edesauttaa näin kehittymistä. Tempon vaihtelut – kiihdyttäen ja hidastaen – tuovat puolestaan vaihtelua vanhaan tuttuun rytmiin ja rutiiniin. Kun tempo kasvaa, näköala supistuu ja tekemisen fokus tarkentuu. Tempon hidastaminen avartaa ja lisää sekä tilan että ajan tuntua. Suosittelenkin kokeilemaan tempon vaihteluja mutta en pysähtymistä, sillä motivaatio syntyy liikkeestä ja tekemisestä eikä paikoillaan olosta ja odottamisesta.

Kokonaisvaltainen hyvinvoinnista huolehtiminen on kuin hienosti soiva kvartetti. Jokaisella instrumentilla (ravinto, liikunta, palautuminen ja elämän sallinta) on oma roolinsa, ja kun ne saadaan soimaan yhdessä oikeaan rytmiin ja sopivalla tempolla, niin musiikkielämys on nautinto.

Suljen tietokoneen. Jätän vesilasin pöydän reunalle. Nousen penkistä. Avaan oven. Menen terassille. Tuuli silittää kasvojani. Katselen pimenevää yötaivasta. Lähetän universumiin toiveen: Pysytään rytmissä ja voidaan hyvin.

Markku Hiljanen, IhanaElo-ohjaaja

P.s. Jos kaipaat tukea itsellesi sopivan rytmin ja temmon löytämiseen, ota yhteyttä sinulle sopivimpaan IhanaElo-hyvinvointiohjaajaan. Olemme olemassa sinua varten.

P.p.s. Jos intohimosi on olla seuraamassa useamman kulkijan hyvinvoinnin kasvamasti rytmin löytyessä, hae mukaan IhanaElo-hyvinvointiohjaajan koulutukseen ja sitä kautta tiimiimme.

Piditkö lukemastasi? Klikkaa nappia ja jaa se ystävillesi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *