Kokonaisvaltainen hyvinvointi

Palaudu nappia painamalla

Kaukosäädin ja palautuminen

Päässä pörisee. Hartiat jumittaa. Muisti pätkii. Yöuni on katkonaista. Tarvitsetko sinäkin kaukosäätimen, josta voi painaa RELAX? Palaudu nappia painamalla.

Tuttavani kertoi hiljattain uuden takan tuovan heille mukavaa tunnelmaa ja lämpöä. Häikäisevintä on, että kaukosäätimestä löytyy RELAX-nappi. Ohjekirja kertoo napista vapaasti käännettynä seuraavasti:

Kaikella elämässä ei tarvitse olla selkää tarkoitusta. Paina kaukosäätimen RELAX-nappia, istahda alas ja rentoudu. Voit painaa nappia niin monta kertaa kuin haluat. Mitään pahaa ei tapahdu. Nappi toimii stressinpoistopainikkeena :)”

Nauroimme napille hyväntahtoisesti. Meidän mielestämme kehittäjät ovat luoneet aivan loistavan ratkaisun tarpeeseemme rentoutua tietoisesti. Nappi todella toimii! Se saa painajansa hymähtämään hassulle jutulle, istahtamaan ja hölläämään hetkeksi. Kysymykseni tuttavalleni olikin, että kai hän kantaa kaukosäädintä mukanaan – ihan vain varmuuden vuoksi.

Ankkuroi ihanaa eloa tuottaneeseen kokemukseen

Meillä jokaisella on elämässämme kokemuksia, joiden muistelu saa suupielet kääntymään hymyyn ja hyvän olon leviämään kehoon. NLP:n (neuro-linguistic programming) kehittäjät huomasivat, että mihin tahansa voimakkaaseen, elävään kokemukseen voi liittää harkitusti uuden osan, jota kutsutaan ankkuriksi. Ankkuria hyödyntämällä voit palata samaan kokemukseen uudelleen. Ankkuri voi olla kokemukseen liittyvä laulu, tuoksu, maku tai sana. Miksei ankkuri voisi olla yhtä hyvin RELAX-nappi? Sitä painamalla palaat siihen ihanaa eloa tuottaneeseen hetkeen takkatulen ääressä.

Ankkuri tai nappi toimii, kun siihen linkitetty kokemus ja tunne on riittävän voimakas. Kokeile luoda itsellesi oma ankkuri tai RELAX-nappi. Uskallan luvata, että voit käyttää sitä niin monta kertaa kuin haluat, eikä mitään pahaa tapahdu.

Palaudu ankkuroimalla hyvän olon hetkiäsi
Palaudu ankkuroimalla hyvän olon hetkiäsi

Palaudu nappia painamalla -harjoitus

  1. Anna mieleesi nousta hetki tai kokemus, jossa olosi oli hyvin rentoutunut. Tunnustele ja viipyile hetkessä.
  2. Kokemuksen ollessa voimakkaimmillaan kiinnitä se tietoisesti ankkuriisi. Voit esim. valita ankkuriksi kaukosäätimestäsi sen “turhan” napin ja painaa sitä, koskettaa omaa onnenkoruasi tai vaikka korvanlehteä.
  3. Vaihda paikkaa fyysisesti ja päästä mielesi harhailemaan.
  4. Pysähdy ja kokeile laukaista ankkurisi eli paina valitsemaasi kaukosäätimen nappia tai kosketa onnenkoruasi tai valitsemaasi kehon osaa. Anna itsesi palata kokemukseesi rentoutuneesta olotilasta. Palaudu nappia painamalla.

Urheilijat käyttävät ankkureita valmistautuessaan tulevaan kilpailuun. He ovat ankkuroineet esimerkiksi aiemman onnistumisen kokemuksen ja ennen suoritusta ns. laukaisevat ankkurin siirtyen haluttuun tunnetilaan. On sinun valintasi, auttaako RELAX-nappi sinua rentoutumaan. Tärkeintä on, että löydät pieniä tietoisia palautumisen hetkiä jokaiseen päivääsi. Päivän aikainen palautuminen vaikuttaa merkittävästi niin keskittymiskykyysi ja oppimiseesi kuin yöunen laatuun.

Uni on keksitty aivoja varten -blogista löydät lisää vinkkejä yöunen ja palautumisen vaalimiseen.

Ihanaa eloa sinulle, Alisa

Piditkö lukemastasi? Klikkaa nappia ja jaa se ystävillesi.

One thought on “Palaudu nappia painamalla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *