Kokonaisvaltainen hyvinvointi

Onnistuneen loman 3 tärkeää vinkkiä

Pida hyvaa huolta itsestasi

Latautuuko sinunkin lomaasi paljon odotuksia, omia ja muiden? Viimeiset viikot töissä vedät sisulla. Vahvistat hallinnan ja asioiden edistymisen tunnettasi urakoimalla työtehtäviä valmiiksi, jotta voit hyvillä mielin huilia hetken.

Ajattele, että meillä tosiaan on mahdollisuus pitää lomaa. Väitän, että sinullakin on se mahdollisuus, vaikkei aina siltä tunnu. Joskus loman lähestyminen vain nostaa stressikäyrää. Onneksi lomaan valmistautumista ja lomailuakin voi harjoitella. Voit tehdä tietoisia valintoja, jotta lomahetket lisäävät hyvää mieltä ja voimavaroja. Poimi itsellesi onnistuneen loman 3 tärkeää vinkkiä.

1. Pidä itsestäsi hyvää huolta

Vaali arjen hyviä rutiinejasi myös lomalla. Pidä kiinni sinulle sopivasta ruokarytmistä. Syö niin, että vatsa kiittää ja virtaa riittää. Kuorruta rutiineja nautiskellen kiireettömästä kokkailusta, mahdollisuudesta kokeilla tai maistella jotakin uutta. Tee jotakin arjesta poikkeavaa. Syö aivot virkeiksi.

Anna tilaa liikkumisen ilolle. Nopein keino poistaa stressihormoneja kehosta on lähteä liikkeelle. Houkuttele ystävä mukaan ulkoilemaan, haasta itsesi uuden äärelle tai nauti vain siitä, että ehdit liikkua juuri sinulle mieleisellä tavalla. Aivot rakastavat liikuntaa.

Huolehdi unestasi. Unirytmi on aarre, jolla on valtava arvo niin keholle kuin mielelle. Työstressin toivottavasti helpottaessa voit vahvistaa unen laadukkuutta tietoisilla valinnoillasi syömisen, juomisen ja liikkumisen osalta. Untasi vaalimalla voit nauttia täysin siemauksin lomasi hetkistä ja koota itsellesi voimavaroja myös tulevaan. Uni on keksitty aivoja varten.

Syö aivot virkeiksi. Hedelmia
Vaali arjen hyviä rutiineja

2. Anna aikaasi ihmissuhteille

Tein hiljattain testin, mikä Harry Potter -hahmo olisin. Minusta tuli Kotitonttu Dobby – Harry Potterin uskollinen ystävä. Olen testin mukaan aina valmis auttamaan ystäviä hädässä enkä voi sietää sitä, jos joku uhkaa satuttaa heitä. Teen paljon kotiaskareita (tätä kunniaa en täysin itselleni kyllä voi ottaa) ja olen valmis tekemään läheisteni puolesta lähes mitä tahansa. Välitin viestin aikuisille lapsillemme. Tunnistivat minut. Yritän malttaa olla sotkeutumatta heidän elämäänsä, mutta prioriteettini ovat kirkkaat, jos apua tarvitaan.

Frank Martela on sanonut: ”Elämän merkitys on tehdä itselleen merkityksellisiä asioita siten, että tekee itsestään merkityksellisen muille ihmisille.” Meillä jokaisella on vahva psykologinen tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi. Tarvitsemme kokemuksen, että meitä arvostetaan, kunnioitetaan ja halutaan ymmärtää. Haluamme tulla reilusti kohdelluksi. Kaikkeen tähän tarvitsemme peiliksemme muita ihmisiä.

Toivon, että sinulla on arkesi lisäksi lomallasi aikaa läheisillesi ja ystävillesi. Sallit itsesi pysähtyä ja olla läsnä niille ihmisille, joiden kanssa saat olla juuri sinä, kerätä energiaa ja voimaantua.

3. Päätä tietoisesti lomailla

Myönnän, että on vaikeaa irroittaa ote sähköpostien seurannasta tai olla tarkistamatta LinkedIn-julkaisun kommentit. On helppo jäädä koukkuun tarpeeseen, että olen olemassa ja tärkeä, kun minut huomataan. Samalla hallinnan tarve istuskelee olkapäällä ja kuiskailee varmistamaan asioiden sujuvan myös loman aikana.

Kysy rehellisesti itseltäsi, ovatko selityksesi työasioiden seuraamisesta lomalla faktaa. Tuleeko sinun olla tavoitettavissa 24/7 kaikissa kanavissa vai riittäisikö, että vastaat puhelimeen tiettyihin aikoihin tai tarkistat tekstiviestit kerran päivässä? Voisitko jopa luottaa sijaisen hoitavan kaiken tai asiakkaidenkin olevan pyhinä ja heinäkuussa lomalla? Haasta lujan lempeästi uskomuksiasi ja itsellesi kertomiasi tarinoita. Vinkkejä tähän pohdintaa löydät blogista Totta vai tarinaa-haasta ajatuksesi.

Pohdi jo tänään, mitkä asiat auttavat sinua irrottautumaan lomalle. Ota ne työkalupakista käyttöösi, kun hetki lomalle siirtymisestä koittaa. Hyväksy, että tunnemylläkkä voi hetken pyörittää mieltäsi ja kiristellä kehoa. Anna itsellesi lupa hengittää ja hyväksyä tunteiden tuoma viesti. On ihan superhienoa, jos työsi on tärkeä osa elämääsi. Silläkin on iso merkitys hyvinvointisi kannalta. Muista samalla, että menestys on hyvinvoinnin sivutuote. Kun huolehdit omasta hyvinvoinnistasi, onnistut varmemmin ja olosi säteilee kaiken tekemisen lisäksi myös muihin ihmisiin.

Ihanaa eloa sinulle, Alisa

P.s. Jos kaipaat vielä lisää erinomaisia vinkkejä, lämmin suositukseni aivotutkija Katri Saarikiven 10 kohdan vinkkilistalle.

Piditkö lukemastasi? Klikkaa nappia ja jaa se ystävillesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *