Hyvinvoiva keho

Nopein keino hyvinvointiin

Pysähdy ja hengitä

Olet varmasti huomannut, miten keho ja mieli ovat tiivis paketti. Nälkä saa kiukkuiseksi, kiire vetää hartia jumiin ja kunnon nauru saa koko kehon hytkyen rentoutumaan. Kun saat kehosi rauhoittumaan, mielikin luonnostaan paranee ja stressi helpottaa. Nopein keino hyvinvointiin on aina lähelläsi.

Hengityksen vallankumous

Nopein keino hyvinvointiisi eli hengityksesi on niin lähellä, että se tulee usein huomaamatta sivuutettua. Hengitys on polku hermostoosi, joka on omistautunut auttamaan sinua saavuttamaan haluamasi tilan. Hengittäminen on luultavasti tärkeintä mitä teemme joka päivä, useimmiten aivan itsestään. Automaattisen hengityksen sijaan sinulla on myös mahdollisuus kontrolloida omaa hengitystäsi. Se on autonomisista toiminnoistamme se, jota sinä voit hallita. 

Hengittäminen on elämää. Silti meille harvoin opetetaan koulussa tai kotona hengityksen tärkeyttä ja sen vaikutusta kehoon ja mieleen. Erilaiset hengityskaavat ovat yhteydessä erilaisiin tunteisiin. Mielesi vaikuttaa siihen, miten hengität. Sinulla on toisaalta mahdollisuus vaikuttaa mielentilaasi hengitykselläsi.

Kun esimerkiksi tunnemme ahdistusta, hengitämme yleensä nopeasti ja pinnallisesti. Kun olemme rauhallisia, hengitämme syvään ja hitaasti. Löydös, että voimme muuttaa tunnetilaamme käyttämällä hengitystämme on vallankumouksellinen!

On vaikeaa muuttaa tunnetilaa ajatuksen voimalla, mutta hengitystä opettelemalla saat käyttöösi voimaannuttavan työkalun stressinkäsittelyyn. Sinun tulee vain rauhoittaa hengityksesi rytmiä. Hengittää syvään ja hitaasti. 

Nopein keino hyvinvointiin
Aloita hengitysharjoitukset tänään

Nopein keino hyvinvointiin – hengitä

Tutkimusten mukaan tahdonalainen hengityksen muuttaminen voi auttaa rauhoittumaan tietyssä tilanteessa, mutta päivittäisten hengitysharjoitusten vaikutukset ovat vielä merkittävämmät. Säännölliset hengitysharjoitukset normalisoivat kortisolin eli “stressihormonin” määrää elimistössä. Kehosi palautuu rauhallisempaan tilaan, auttaa palautumaan stressistä nopeammin ja kenties vähentää kehosi reagointia haasteiden edessä. 

Unohda vihdoin käsitys siitä, että stressi on välttämätöntä menestykselle. Rauhallisempi mielentila, toisin kuin stressaantunut, auttaa meitä toimimaan järkevämmin ja ajattelevaisemmin. 

Hengitysharjoitukset antavat sympaattiselle hermostolle mahdollisuuden levätä silloin, kun sille ei ole käyttöä. Ne auttavat sinua rentoutumaan nopeammin ja nukkumaan paremmin. 

Aloita harjoittelu tänään, vaikka koko juttu tuntuisi vähän kahjolta ja tylsältä. Kun hidastat tahtia, saatat tuntea levottomuutta, koska olet tottunut toimimaan nopealla tahdilla. Se on ihan normaalia. Anna sen vain tapahtua. Kokeile – huomaat vaikutukset todella nopeasti.

Toisen sieraimen kautta hengittäminen

Hengitysharjoituksia on paljon erilaisia. Löydät syvähengityksen ohjeen blogista 5 vinkkiä kiireen kesyttämiseen. Tässä vaihtoehtoisesti kokeiluun lempeä joogaan perustuva hengitysharjoitus mielen ja tunteiden rauhoittamiseen.

  1. Aseta oikean käden etu- ja keskisormi kulmakarvojesi väliin, peukalo oikeapuoleisella sieraimella ja nimetön ja pikkusormi vasemmanpuoleisella sieraimella. Vasen käsi lepää sylissäsi kämmenpuoli ylöspäin.
  2. Vedä syvään henkeä, sulje oikeanpuoleinen sierain peukalollasi ja hengitä ulos vasemmanpuoleisen sieraimen kautta.
  3. Vedä sitten syvään henkeä vasemmanpuoleisen sieraimen kautta, sulje vasemmanpuoleinen sierain sisäänhengitettyäsi nimettömällä ja pikkusormella ja hengitä ulos oikeanpuoleisen sieraimen kautta.
  4. Vedä syvään henkeä oikeanpuoleisen sieraimen kautta, sulje sierain peukalollasi ja hengitä ulos vasemmalta puolelta. Aloita sitten alusta.

Tee harjoitus silmät kiinni noin viiden minuutin ajan. Huomaa harjoituksen vaikutukset kehossasi ja mielessäsi. Kiitä itseäsi. Olet parantanut hyvinvointiasi tällä harjoituksella.

Tule mukaan hyödyntämään tätä vallankumouksellista mahdollisuutta vaikuttaa omaan hyvinvointiisi. Autat samalla lähelläsi olevia ihmisiä voimaan paremmin. Olet rauhallisemmin läsnä kohtaamisen hetkillä, annat huomiosi ja kuulet, mitä heillä on sinulle kerrottavana.

Blogin innoittajana ja lähteenä on toiminut Emma Seppälän kirja Elä onnellisemmin.

Ihanaa eloa toivoen, Alisa

Piditkö lukemastasi? Klikkaa nappia ja jaa se ystävillesi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *