fbpx

Kokoa oman elämäsi aarrekartta

Oman elamasi aarrekartta

Oletko pohtinut, mikä on sinulle tärkeää ja merkityksellistä? Mitkä asiat saavat sinut innostumaan? Mikä kannattelee sinun hyvinvointiasi? Mistä sinä unelmoit? Pysähdy hetkeksi ja kokoa oman elämäsi aarrekartta.

Aloita elämänkartoituksella

Lämmin suositukseni sinulle on herätellä ajatuksia lukemalla ensin blogi Löydä elämäsi merkityksellisyys. Pohdi omaa elämääsi. Kartoita mielessäsi, mikä elämäsi osa-alue kaipaisi muutosta. Mille elämän osa-alueelle haluaisit luoda tavoitteita, jotta olisit tyytyväisempi omaan elämääsi:

  • Ihmissuhteet
  • Parisuhde
  • Perhe
  • Työ ja ura
  • Koti ja ympäristö, jossa elät
  • Hyvinvointi ja terveys
  • Jotakin sinulle juuri nyt erityisen tärkeää

Kun olet valinnut aarrekarttasi aihepiirin, laadi itsellesi vetovoimaiset tavoitteet. Unohda “ei se kuitenkaan ole mahdollista” -ajattelu. Unelmilla ei tarvitse olla rajoja. Kysy vielä kerran itseltäsi: “Onko tämä juuri sitä, mitä todella haluan?” Sulje hetkeksi silmäsi ja kuvittele itsesi unelmaelämässäsi. Millaisia asioita teet, kun elät unelmiesi elämää? Mitä näet ympärilläsi? Muistathan eettisyyden haaveillessasi!

Kokoa oman elämäsi aarrekartta

Aarrekartan periaate on yksinkertainen; hanki kuva siitä, mitä haluat ja liitä siihen kuva itsestäsi. Blogin keltaiselle pohjalle rakennettu aarrekartta kuvaa minun unelmatyötäni. Kartan aiheiden äärellä valmentaessani ja kouluttaessani koen elämäni merkitykselliseksi. On ensisijaisen tärkeää, että toiveet ovat sisäisten arvojesi mukaisia. Aarrekartta on yksi keino lisätä oman elämänsä hallinnan tunnetta. Toisinaan haaveiden ei ole tarkoituskaan toteutua, vaan unelmaa pohdiskellessasi oppii paljon itsestään.

Elamasi aarrekartta
Kotimme aarrekartta – nyt on aika siirtyä seuraavaan elämänvaiheeseen.

Kokeile ja ota kaveritkin mukaan. Aarrekartan voi rakentaa itselleen, mutta myös yhdessä!

  1. Hanki iso kartonki, sakset ja liimaa.
  2. Kerää viereesi kasa aikakauslehtiä.
  3. Valitse aarrekarttasi aihe: Voit palata vielä hetkeksi kartoittamaan elämääsi ja miettimään, mikä on sinulle merkityksellistä. Tavoittele rohkeasti oikeaa haavetilaasi ja varmista sen olevan arvojesi mukainen.
  4. Aloita kuvien kokoaminen ja liimaa ne kartongille.
    1. Varmista, että kuva esittää unelmasi lopputulosta, ei jotain välivaihetta matkalla haaveeseesi. Esim. Nainen, joka laittoi karttaansa useita lentokoneita, jotta pääsisi matkustelemaan. Hän päätyi töihin lentokentälle!
    2. Kuvien paikat määräytyvät sen mukaisesti, mihin huomiosi pahvilla kiinnittyy ensimmäisenä. Tärkein haave siihen kohtaan, johon huomiosi ensimmäisenä kiinnittyy.
    3. Kartongin keskelle tulee voimahahmosi, -eläimesi tai mielestäsi muulla tavalla ”maailman kaunein” kuva. Muista liittää voimasymboliin oma kuvasi! Valitse kuva, joka miellyttää itseäsi. Näytäthän kuvassa siltä naiselta/mieheltä, jonka haaveet ehdottomasti toteutuvat!
  5. Laita valmis aarrekarttasi paikkaan, josta voit sitä säännöllisesti ihailla. Katsele hetki karttaasi ja sulje sen jälkeen silmäsi. Kuvittele itsesi kartan kuvaamassa tilanteessa. Miltä siellä tuntuu? Mitä näet?
  6. Anna maailmankaikkeuden toteuttaa unelmasi 🙂

Aarrekartan voima perustuu siihen, että se valmistaa henkisesti muutokseen ja saa tekijänsä avoimeksi uusille ratkaisuille. Unelman tiedostaminen ja siihen uskominen voivat muuttaa tapaa tarkastella todellisuutta. Alitajunta uskoo kuvia, ei kritisoi, ei pelkää, ei tunne konditionaalia, eikä tunne aikamuotoja.

Aarrekartan kokoaminen ohjatusti toimii joskus itsenäistä puuhastelua paremmin. Yhdessä saman aiheen äärellä kokoontuva ystävä- tai työporukka saa voimaa toisistaan ja rohkeutta heittäytyä rikkomaan rajoja. Aarrekartan kokoaminen edistää myös hyvinvointiasi. Siksi IhanaElo-hyvinvointiohjaajat järjestävät myös aarrekarttahetkiä. Otathan rohkeasti yhteyttä, jos haluat pysäyttäjän ja innostajan aarrekarttojenne äärelle.

Ihanaa eloa sinulle, Alisa

P.s. Muistathan klikata itsesi uutiskirjeen tilaajaksi blogin alta. Saat kahden viikon välein sähköpostin, jonka toivon edistävän sinun hyvinvointiasi.   

Piditkö lukemastasi? Klikkaa nappia ja jaa se ystävillesi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *