fbpx

TRE henkisen hyvinvoinnin tukena

TRE-ohjaajia on koulutettu Suomessa jo 180 eli sana leviää ja mahdollisuus ohjattuun harjoitteluun ympäri Suomea. Silti menetelmä on edelleen kovin monelle tuntematon ja kuulen ympärilläni paljon kysymyksiä. Toivon tämän blogini avaavan vähän lisää TRE:n taustoja ja mahdollisuuksia henkisen hyvinvoinnin tukena – mukana omia ajatelmiani sen upeista mahdollisuuksista auttaa kehoa parantamaan itse itseään.

Jokainen meistä kantaa omaa henkistä kuormaansa, jota voidaan kutsua tiettyyn rajaan saakka stressiksi. Kun henkinen väkivalta lapsuuden kodissa, työpaikalla ja/tai parisuhteessa on toistuvaa, elämä on täynnä epävarmuutta ja pelkoa. Elimistön tasapaino järkkyy aivan samaan tapaan – uni häiriintyy, suoli ei toimi, sydäntä kouristaa, hengitystä ahdistaa, alaselkä ja hartiat jumittuvat.

Vanhemman ailahteleva tai välinpitämätön suhtautuminen, kannustuksen sijaan kriittiset kommentit tai torjuva ja väkivaltainen käytös. Esimiehen epäoikeudenmukaiset vaatimukset, alaisten eriarvoinen kohtelu ja kollegojen kiusaaminen tai työryhmän ristiriidat. Puolison jatkuvan huomauttelu, kuinka olet epäonnistunut kumppanina, vanhempana, kodinhoitajana ja hoivaajana. Elimistöön alkaa kertyä koktaili, joka palautumisen estyessä pitää kehon jatkuvassa valmiustilassa peläten seuraavaa iskua. Miltä kulmalta seuraavat loukkaavat sanat sinkoutuvat? Miten voisin varmistaa, ettei uutta ristiriitatilannetta synny?

Jatkuvassa hälytystilassa oleville ihmisille tunteen on usein opetettu olevan järjen vastakohta. Elämä perustuu järkipuhetta esittävien ihmisten totteluun. Sisäinen järjestelmä on menettänyt yhteyden omaan kehoon ja omiin tunteisiin. Tunneaivojen ja järkiaivojen ristiriitaa käsittelevä näyttämö on siirtynyt suolistoon, sydämeen tai keuhkoihin. Lääkäri diagnosoi selkävaivoja, ärtyneen suolen oireyhtymän tai rasitusastman, jotka eivät auta purkamaan todellista syytä stressin ja traumojen jähmettämästä kehosta. Sen sijaan lääkärin diagnoosiin on helpompi tarttua, napata lääkkeitä ja suorittaa annettua ohjetta kuin lähteä matkalle kohti todellisen syyn purkamista.

Kun omat rajat on toistuvasti rikottu, johdonmukainen puolustautumismalli ei ole päässyt kehittymään. Elämä perustuu jatkuvaan palautteen hakemiseen, jotta voi varmistua kelpaavansa ja tekevänsä edes jotakin oikein. Haasteena onkin usein löytää voimaa, tahtoa ja keinoja irrottautua tästä kierteestä, asettaa omat rajat ja itsensä, oma elämä ja hyvinvointi edes hetkellisesti etusijalle.

Merkityksellisen ja tyydyttävän elämän edellytyksenä on turvallinen vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa. Meillä jokaisella on tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi, tuntea olevansa toisille ihmisille tärkeä. Jotta elimistö rauhoittuisi, parantuisi ja kasvaisi, tarvitaan perustaksi sisäistä turvallisuudentunnetta. Yksi ensimmäisistä askelista toipumisen polulla onkin tutustua omaan kehoon ja sen tuntemuksiin sekä alkaa ystävystyä niiden kanssa.

Meillä on kaikilla traumamme, kokemuksemme ja aivan ikiomat tunteemme. Hyvinvointi- ja ravintovalmentajana kohtaan ihmisiä, jotka ovat kovin ylivirittyneitä ja piiskaavat itseään, kun ote tiukasta dieetistä lipsuu. Sen sijaan, että kaivaisimme pakista nipun valmiita ratkaisuja ja keinoja oman hyvinvoinnin parantamiseksi, aloitamme lujan lempeästi piirtämällä kuvaa elämästä kokonaisuutena. Vahvaksi perustaksi rakennamme säännöllisen ja monipuolisen ruokailun, raikasta ilmaa ja arkiliikuntaa sekä unen vaalimista. Palautumisen tärkeänä osana harjoittelemme hengittämistä ja suosittelen kokeilemaan mindfulnessia tai meditaatiota. Täydentäjäksi esittelen TRE-menetelmää, jonka avulla pääsisi myös kehollisesti purkamaan tilannetta. Tämä vaihtoehto tuo joillekin selvästi esiin epävarmuutta ja pelkoa. Tarve hallita omaa elämää ja varmistaa kaiken ympärillä olevan sujuvan moitteetta on ristiriidassa sen kanssa, että antaisi oman kehon kertoa vapaasti tarpeistaan.

TRE-harjoittelun onnistumisen edellytys eli turvallisen ympäristön ja luottamuksen luominen on näissä tilanteissa äärimmäisen tärkeää. Eteneminen tapahtuu aina varoen ja pienen pienin askelin, jotta turvallisuuden tunne ei järky, vaan omaan kehoon tutustuminen voi tapahtua juuri itselle sopivalla vauhdilla. Harjoittelussa keskitytään tarkasti vain kehon tuntemuksiin niitä analysoimatta. Tunteiden heräämisen ja hiipumisen havainnoinnin avulla vahvistetaan hiljalleen kykyä hallita tunteita.

Surullisen useat meistä elävät edelleen meitä haavoittavien ihmisten valtapiirissä ja TRE:n avulla syntyvän oman kehotuntemuksen kautta voi hakea vahvuutta myös irrottautumiseen. Senkin jälkeen traumatisoituneet ihmiset pelkäävät usein omia tuntemuksiaan, kantaen pitkään sisällään aavistusta, että jokin epämiellyttävä olotila vyöryy kohta yli jähmettäen kehon ja mielen. TRE-harjoittelu antaa mahdollisuuden ja voimia ottaa traumatilanteesta toipuminen omaan hallintaan.

Valmiin vastauksen ja suoritettavan tehtävän sijaan TRE on prosessi, joka edellyttää omalle sisäiselle maailmalle avautumista. Kun mielen antaa ensin keskittyä ruumiillisiin tuntemuksiin ja niiden vaihteluun, syntyy vähitellen oivallus epämukavuuden sietämisestä. Kehon olotilojen muuttuessa ei jääkään jumiin ahdistavaan hetkeen, vaan voi esimerkiksi syvään hengittämällä lievittää tunnetta ja kiinnittää huomiota seuraavaan kehon viestiin.

Valmentajana ja ohjaajana on vastuuni avoimesti keskustella myös terapian tarpeesta. Ihminen on upea kokonaisuus, joka vaatii hellää huolenpitoa ja kuuntelua niin henkisesti kuin fyysisestikin. TRE on kuitenkin yksi useimmille sopiva luonnollinen ja yksinkertainen keino lisätä läsnäoloa, kehon tuntemusta ja hyvinvointia. TRE:n avulla on mahdollista valjastaa omat voimavarat ja rakkaus käyttöön tarjoamalla keholle keino parantaa itse itsensä. Tule mukaan Hyvinvoiva keho -kurssille – se on turvallinen ja upea tapa aloittaa harjoittelu. 

Terveisin Alisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *