Ärtyvä suoli (IBS)

Hallitseeko vatsa elämääsi – apua IBS-hyvinvointivalmennuksesta

Ärtyvän suolen oireyhtymä on yleinen vaiva, suomalaisilla sitä esiintyy ainakin yhdellä kymmenestä. Se on naisilla kaksi kertaa yleisempi kuin miehillä. Vaiva on monelle kiusallinen, mutta ei onneksi vaarallinen. Siihen ei liity vaikeita sairauksia, eikä se lyhennä elinikää. Vaikutus elämänlaatuun voi silti olla huomattava. 

Ärtyneen suolen oireyhtymä on niin sanottu toiminnallinen suolistovaiva. Perusteellisissakaan tutkimuksissa suolessa ei löydy mitään nähtävää vikaa, mutta sen toiminta on häiriintynyt. Häiriintyneen toiminnan syytä ei tarkoin tiedetä. Ärtyvän suolen oireyhtymä ilmenee vatsan turvotteluna ja eri puolilla vatsaa tuntuvana kipuna. Suolen toiminnassa on yleensä muutoksia: joillakin löysät ulosteet useita kertoja päivässä ja ummetus vuorottelevat eri päivinä, toisilla on pääasiassa jompaakumpaa. Ulosteet voivat olla papanamaisia tai pieniä ja limamaisia. Usein tuntuu siltä, että suoli ei tyhjene kunnolla ulostaessa. Vatsakivut voivat helpottua ulostamisen yhteydessä. Suurelle osalle potilaita häiritsevimmät oireet ovat iltaa kohti pahenevat vatsan turvotus ja ilmavaivat.

Ravinnon laatu vaikuttaa selvästi oireiden syntyyn. Siksi niitä voidaan vähentää sopivin ruokavalion muutoksin. Myös psyykkisillä tekijöillä on vaikutusta oireisiin. Suoli reagoi jännittyneisyyteen ja hermostuneisuuteen. Myös masennus vaikuttaa suolen toimintaan.

Oireille on tyypillistä vaihtelu. Ne voivat olla välillä poissa, välillä vaivaavat tavallista enemmän. Joinakin viikkoina vaivat saattavat olla kiusallisia, muina aikoina niitä on huomattavasti vähemmän. Vatsaoireiden lisäksi ärtyvästä suolesta kärsivillä esiintyy tavallista enemmän muita oireita, kuten fibromyalgiaa, unihäiriöitä ja masentuneisuutta.

Olen itse elänyt ärtyneen suolen oireyhtymän kanssa vuosia. Oman hyvinvointini avaimia ovat FODMAP-hiilihydraatit huomioiva ruokavalio ja TRE-stressinpurkumenetelmä, jonka avulla voin purkaa kehoni syväjännityksiä ja rauhoittaa suolistoani. TRE-stressinpurkumenetelmään pääset tutustumaan Hyvinvoiva keho -kurssien avulla.

Olen huomannut useiden asiakkaiden kaipaavan opastusta ärtyvän suoren oireiden hallintaan ja siksi nyt on tarjolla täsmäpaketti juuri näistä oireista kärsivälle. Tiedän erittäin hyvin, miten valtavan positiivinen elämänmuutos on edessäsi, kun vatsasi ei enää hallitse sitä.

IBS-hyvinvointivalmennus

IBS-hyvinvointivalmennuksen tavoitteena on kokonaishyvinvoinnin ja onnellisuuden merkittävä parantaminen eli ärtyneen suolen rauhoittuminen. Tämän vuoksi valmennuskokonaisuudessa kiinnitetään erityistä huomiota ruokavalioon ja stressinhallintaan.

Valmennuksen sisältö:

  • Alkukartoituslomakkeisto ja aloitustapaaminen, jossa kartoitetaan juuri sinun tilanteesi ja tavoitteesi
  • Ruokarytmi hallintaan
  • FODMAP-hiilihydraatit ja ruokavalion sisältö
  • FODMAP-ruokavalion kolme vaihetta: karsinta, altistus ja ylläpito
  • Hyvinvoiva keho -aloituskurssi (suosittelen ryhmää, mutta yksilövalmennus mahdollinen)
  • Syvähengitys ja yksilöllinen palautuminen
  • Elämää kuormittavien elementtien hallinta ja oman suunnan kirkastaminen

Elämäsi parhaan investoinnin muodostavat:

  • Neljä valmennuskertaa á 1,5 tuntia
  • Hyvinvoiva keho -aloituskurssi (ryhmä 3 tuntia tai yksilövalmennus 2 tuntia)
  • 790 eur (sis. alv)